Menu Close

Ide Bagus Siaputra

(He/Him)
lecturer, vice dean 2., Universitas Surabaya

Kepakaran saya terletak pada pengembangan, adaptasi, dan validasi pengukuran psikologis. Sebagai dosen di Fakultas Psikologi Universitas Surabaya (UBAYA), saya menerapkan filosofi pengajaran berbasis mentorship untuk membantu mahasiswa tumbuh secara akademis dan profesional. Selain merencanakan pembelajaran, saya juga berupaya memfasilitasi penelitian sebagai bagian integral dari pendidikan yang efektif. Karya penelitian saya mencerminkan minat dan kepakaran dalam memajukan integritas akademik dan psikologi terapan.
Salah satu kontribusi terpenting saya adalah dalam kajian "Improving Academic Integrity in Indonesia: Proposed Recommendations for Managing Alleged Misconducts," yang dipublikasikan secara internasional dalam Handbook of Academic Integrity (edisi kedua, 2023). Di dalamnya, saya merekomendasikan strategi untuk menangani dugaan pelanggaran integritas akademik.

Saya juga berperan aktif sebagai pengembang materi untuk ANJANI (Anjungan Integritas Akademik Indonesia), sebuah platform yang dikelola oleh Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, yang bertujuan untuk meningkatkan kesadaran dan mempromosikan praktek-praktek integritas akademik di Indonesia.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

My expertise lies in the development, adaptation, and validation of psychological measurements. As a lecturer at the Faculty of Psychology, Universitas Surabaya (UBAYA), I apply a mentorship-based teaching philosophy to aid students in their academic and professional growth. Beyond curriculum planning, I actively facilitate research endeavors as an essential component of effective education.

The research work I produce reflects my passion and proficiency in advancing academic integrity and applied psychology. A notable contribution is my involvement in the study titled "Improving Academic Integrity in Indonesia: Proposed Recommendations for Managing Alleged Misconducts," which was internationally published in the Handbook of Academic Integrity (second edition, 2023). In this study, I offer recommendations for addressing allegations of academic integrity violations.

Furthermore, I play an active role as a content developer for ANJANI (Anjungan Integritas Akademik Indonesia), a platform managed by the Ministry of Education, Culture, Research, and Technology. ANJANI aims to raise awareness and promote practices of academic integrity across Indonesia.

Experience

  • 2019–present
    Vice Dean 2, Faculty of Psychology, Universitas Surabaya

Education

  • 2010 
    Universitas Gadjah Mada, Psychology/Psychometrics

Professional Memberships

  • Himpunan Psikologi Indonesia
  • Asosiasi Psikometrika Indonesia
  • Asosiasi Psikologi Positif Indonesia

Honours

best writer for quantitative paper 2003